söndag 9 juni 2013

RAW bästa glassen utanför italien!



Jag har länge velat att prova göra glass utan socker eller mjölk eftersom de inte passar mig, så äntligen gick jag och köpte en billig glassmaskin för 300kr. Jag har blivit förälskad! Man kan ju göra glass av vad som helst – och super nyttigt, enkelt och gott! Mina favoriter har blivit mango, passionsfrukt och speciellt lucuma – också kallad för inkaguld som är lika vanligt glassmak i Sydamerika som choklad är i Sverige. På det här receptet gjorde jag lucumaglass men vill du göra tillexempel apelsin-, mango- eller chokladglass så använder du frukter istället för vatten. Hur enkelt som helst!


2 portioner:
Ingredienser:
2 dl cashewnötter
1 dl vatten (eller finmixad frukt)
1 msk honung eller raw agavesirap
1 msk lucumapulver (eller tex. kakao, caro, mesquite..)

1. Mal caschewnötterna till en fin pulver i en matberedare eller mixer. Jag använde en vanlig mixer och funkade jättebra!
2. Tillsätt vatten, honung och lucuma och mixa!
3. Sätt smeten i glassmaskinen. Följ instruktionerna i glassmaskinen.

Njut!!

3 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Måste skaffa en glassmaskin jag med! :-)

    SvaraRadera
  2. http://www.dn.se/nyheter/sverige/bluffanklagad-halsoforelasare-stoppas/

    SvaraRadera
  3. http://www.dn.se/nyheter/sverige/bluffanklagad-halsoforelasare-stoppas/

    SvaraRadera