lördag 23 mars 2013

RAW krämig grönsakspasta


"Den som äter palsternackor han går inte av för hackor... osv. går Grönsaksvisan som många av svenskarna känner tydligen igen från barndomen. Dock inte jag, som inte har växt upp här utan råkade bara hitta den när jag försökte leta information om man skriver "palsternackor" eller "palsternäcker".  Palsternackor var det och jag insåg att jag har nog aldrig lagat mat av de. Men nu ändras det!

Jag var i finland hos mamma och vi lagade "pasta" av morötter och palsternackor. Som en gammal pasta älskare vet jag inte om man kan kalla det för pasta, men jätte gott var det!! Det är ju dressningen som gör smaken. Och känslan efteråt är inte alls som man brukar få av pasta utan lätt som en fjäder. Det här ska bli min nya middagsmat, och man kan alltid variera med dressningen.


200 g morötter
200 g palsternackor
1,5 dl körsbärstomater hackade i småbitar
8 blad basilika
1/4 tsk salt
1 msk italiensk kryddblandning

Dressning:

1,7 dl macadamianötter
1,7 dl cashewnötter
1 msk Tamari, eller annan jästfri soja (dock ej raw)
2 msk limejuice
3/4 dl vatten
(1/2 msk näringsjäst)
(en halv röd chili)

1. Använd mandolin för att strimla morötter och palsternacka, sedan skär på längden så att strimlorna blir smala. Alternativ, gör spagetti med Spiral om du har en.
2. Lägg grönsaksstrimlorna i en skål och blanda i salt.
3. Sätt i mixern först vatten, soja och limejuice, sedan jäst och chili och sätt i en del av nötterna. Mixa lite och sätt i fler och resten av nötterna. Förhoppningsvis klarar din mixer av degen. Annars tillsätt lite vatten.
4. Nu borde det ha samlats vatten på bottnet av skålen med grönsaksstrimlor och strimlorna blivit mjukare. Skölj av saltet och torka med en ren kökshanduk.
5. Lägg nu alla ingredienserna i skålen och massera men händerna så att dressningen blandas ordentligt.

tips! För att göra till exempel en snygg förrät, stoppa en del av pastan i en mugg, lägg en tallrik på muggen och vänd. Lyft på muggen så får pastan en ny fin form på tallriken! Lite som man gör med sandkakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar