onsdag 8 maj 2013

RAW BBQ knäckebröd med soltorkade tomater


Jag brukar alltid ha mitt hemlagat knäckebröd med mig till träningen eftersom det ger mig massor av energi och även smakar helt fantastiska utan pålägg.

Jag varierar oftast med kryddorna beroende på vad man är sugen på. Man kan också variera fröna man har i, så länge man har i linfrön som gör gelé-konsistensen.

Det här brödet passar även perfekt till sommarens grillmiddagar!

Ingredienser:
3,5 dl linfrön
2 dl solrosfrön
1 dl bovete
0,5 dl svarta sesamfrön

10 soltorkade tomater
1 msk himalayan salt
1,5-2 msk grillkrydda
1-2 dl vatten

Pålägg:
Raw kallpressad kokosolja
körsbärstomater
babyspenat

Obs! Ingredienserna är mätade för en 5-plåtars torkugn. Vill du göra knäckebrödet i en vanlig ugn på 50 grader på en plåt, ska du dela alla ingredienser med 4.

Förberedelser:
Blötlägg linfrön i en skål och andra frön i en annan skål över natten.
Blötlägg soltorkade tomaterna (om de är torkade, inte om de redan är i olja) c. 5 timmar.

1. Sila bort vattnet från fröblandningen och skölj fröna. Skölj INTE linfröna. Som du ser, har linfrön skapat "gelé" vilket är viktigt att behålla. Det är själva gelèn som håller brödet i form.
2. Sätt alla fröna och soltorkade tomaterna  i en skål.
3. Använd till exempel stavmixer för att mixa en del av fröna till en finare konsistens. Färdiga brödet håller desto bättre ihop ju finare konsistensen är. Jag tycker ändå det är fint när man ser en del av fröna.


4. Tillsätt kryddorna och smaka. Kryddan som jag använder är Sonnentors ekologisk grillkrydda.


 5. Tillsätt vatten om det känns att smeten är för tjock. Den ska kunna bredas ut på en plåt utan att det blir "hål" men ändå får inte den vara för lös. Annars kommer brödet bli väldigt skört.
6. Bred ut smeten på plåtarna så att den är c. en halv cm tjock.
7. Torka i en torkugn på 42 °C i 8-10 timmar eller  i en vanlig ugn på 50 °C med öppen lucka.

Hur viktigt är det med en torkugn? Läs här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar