måndag 13 maj 2013

RAW grönkålchips på 4 olika sätt




Jag har alltid gillat kål. I finland är det vanligt att man lagar "kål-låda" eller "kålpudding det också kallas för. Jag hade en halv vitkål i kylskåpet och funderade på vad jag kan göra med den. Jag hackade den i bitar, blandade med olja och curry och torkade fem timmar. Jag hade tänkt mig att resultatet skulle vara krispiga goda chips. Istället var de sega och svåra att tugga. Smaken var dock god! Nästa dag testade jag samma sak fast med grönkål. Jag hade hört att det skulle funka, och det gjorde det!! Resultaten var krispiga och kryddiga chips som slår potatischipsen när som helst. Här är recept med fyra olika kryddblandningar jag provade på!

Ingredienser:

Chips med timjam:
en stor grönkål
2 msk olivolja
1 tsk himalayan salt
2 tsk timjam

Chips med vitlök:
en stor grönkål
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
 1 tsk himalayan salt

Chips med curry:
en stor grönkål
2 msk olivolja
2 tsk curry

Mexikanska chips:
en stor grönkål
1 msk olivolja
1 msk citronjuice
1 tsk himalayan salt
1 tsk mexican spice mix (utan salt)
(mix av kummin, lök, vitlök, koriander, röd peppar, oregano)



1. Ta loss bladen från kålhuvudet och skölj de.
2. Hacka bladen till c. 5cm x 5cm bitar.
3. Mixa oljan med andra ingredienser. Obs! Om det känns att oljan inte räcker till, tillsätt lite vatten eller citronjuice. Ju mer olja man har, desto mjukare blir chipsen. Så för krispiga chips använd så lite olja som möjligt.
4. Sätt i grönkål i en skål och blanda med kryddoljan.
5. Torka i torkugn på 42 °C i fem timmar eller i vanlig ugn på lägsta temperatur med öppen lucka.

10 orsaker att äta grönkål hittar du här!

3 kommentarer:

  1. Fina recept! Grönkålschips har jag viljat testa att göra jättelänge! När jag väl får min efterlängtade torkugn ska jag göra dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja vad kul att du ska också skaffa en. Man kan göra så mycket med torkugnen! Flera flera olika varianter på grönkålschips!

      Radera