lördag 18 maj 2013

RAW cheececake med passion



Igår kväll ville jag testa göra någonting med passionsfrukt. Den tycker jag är en perfekt sommarfrukt och direkt när solen börjar skina så blir man sugen! Jag gillar dess syrliga smak och jag tänkte att den skulle passa som cheececake. Passionsfrukt är full av vitaminer och antioxidanter. Den tillhör även till de mest fiberrika frukt. Och vem vet om man också blir lite mer passionerad ;)


Ingredienser:
4 portioner*

Botten:
1 dl dadlar
1,5 dl valnötter
(en nypa salt)

Fyllning:
2,5 dl cashewnötter, blötlagda
2 passionsfrukt
0,75 dl kokosolja
1,5 msk lime
(1/2 msk chia)
1,5-2 msk agavesirap, råhonung (eller valfritt sötningsmedel)
två nypor vanilj
en nypa salt

Dekoration:
en halv passionfrukt
1 tsk agave

*Springformen jag använde är 12 cm i diameter. Vill du göra en större cheececake med diameter 22 cm, multiplicera allt med 3.

1. Blötlägg cashewnötterna i 5 timmar.
2. Hacka valnötterna i matberedaren. Sätt i dadlarna (och salt) och låt de röras ihop.
3. Häll smulorna i springformen och pressa ut de med fingrarna till en fast botten.

4. Sätt alla fyllningens ingredienser i en vitamix eller mat beredare. Du kan även mixa ingredienserna i en skål och mixa med stavmixer som jag gjorde. Konsistensen blir krämigare med Vitamix, men stavmixer funkar också!
5. Häll fyllningen i formen och bred ut.
6. Ställ i kylen i några timmar eller i frysen i en kvart.
7. Dekorera med passionsfrukt och agave. Njut!

2 kommentarer: